Felnőttképzés, képzési pályázatok

Felnőttképzés, képzési pályázatok

Z generáció hatása a munkáltatószervezetekre

2012. december 10. - Sämling Admin

A munkaerőpiac következő nagy társadalmi kihívása a Z generáció munkaerő-piaci belépése, mely jelentősen átformálhatja a munkahelyeket. A szerzők korábbi kutatások eredményeit kiegészítve rámutatnak a Z generáció jellemzőire, illetve a generáción belül is fellelhető különbségekre, elsősorbana terhelhetőség, motiváltság és teljesítmény terén. Nézőpontjuk szerint a Zgenerációt jellemző változásokat nemcsak a legfiatalabb korosztályok szemszögéből, hanem a korábbi generációk nézőpontjából is érdemes megvizsgálnia vállalatokon belül.

A változások mindenütt megtalálhatók, ez alól a munkahely sem kivétel. A munkaerőpiacon is megjelenik az új generáció,mely tovább színesíti a munkahelyek öszszetételét. A változások nem kerülhetők ki,azonban fel lehet ezeket fogni szükséges rosszként vagy előnyt is lehet kovácsolni belőlük (Hortoványi, 2010). Napjainkban több eltérő generáció dolgozik a munkapiacon és a laposabb szervezeti struktúrák következtében egyre inkább különböző életkorú személyek dolgoznak egymás mellett. Mindez azonban növeli a szervezetek adaptációs készségét (Zubány, 2008).

Mi alapján beszélünk több generációról? Nehéz definiálni egy-egy generációhatárait születési évek függvényében. Nem attól lesz valaki egy generáció tagja, hogy születési ideje beleesik egy meghatározott időintervallumba, hanem inkább attól,hogy a generáció sajátosságait magának érzi, ugyanazok vagy hasonló események hatottak rá fiatal korában: kialakult egy úgynevezett „kortalan” generációs gondolkodás (Lancester & Stillman, 2002). Magának a generációnak a definícióját tehát újra kellett gondolni: „A generáció olyan személyek csoportja, akik ugyanabban a korszakban születtek, ugyanazon időszak formálta őket, és ugyanazon társadalmi jellemzők voltak hatással rájuk, azaz egy azonos életkor és életszakasz, létfeltételek, technológia, események és
tapasztalatok által összekapcsolt csoport” (McCrindle & Wolfinger, 2009). A generációkat minden esetben egy adott időszak meghatározó eseményei és körülményeialakítják (Howe & Strass, 2007).

Milyen is az új generáció? Soós (2008)munkájában a pályakezdőket így írja le;„a pályakezdő fiatalok folyamatosan változó információk zuhatagában nevelkedtek”. Zubány (2008) szintén foglalkozott a vállalatoknál tapasztalható sokszínűséggel, generációk találkozásával. Ő így írja le a fiatal, újonnan a munkaerőpiacra lépő generációt, „ők nemcsak elfogadni próbálják a sokszínűséget, hanem már ebben nevelkedtek. Ez egy közösségi szellemű korosztály, mely az interneten és a legújabb technológiákon nevelkedett,megszokva ezáltal, hogy a világ bármely pontja csupán egy kattintásra van tőle.Hihetetlen kreativitás, kitartás és tudásszomj jellemzi őket, és az élethosszig tartó tanulás életstílusukká vált”.

A teljes cikk, mely a Munkaügyi Szemle 2012/II-es számában jelent meg, ide kattintva olvasható.

A bejegyzés trackback címe:

https://felnottkepzesek.blog.hu/api/trackback/id/tr684958156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása